Jsi nerozhodnutá nebo nerozhodnutý, co studovat v magisterském studiu?
Baví tě medicína, přírodní vědy i sociologie? Pak je tu pro tebe obor sociální epidemiologie. Kde se žije nejdéle a nejzdravěji a proč? V kterých zemích, regionech, městech? Kdo je vystaven většímu riziku infarktu? Muž nebo žena? Sportovec? Vysokoškolák? Nebo IT specialista? Proč čeští teenageři pijí nejvíce alkoholu v Evropě? Tradice? Dostupnost? Módní trend? Sociální epidemiologie je unikátní obor, který odhaluje příčiny rozdílů ve zdraví obyvatelstva pomocí sociálních a ekonomických determinant. I ty máš šanci ovlivnit zdraví naší společnosti. Podej si přihlášku do konce března 2023. Studenti jsou přijímáni ke studiu na základě rozhodnutí přijímací komise. Přijímací komise bere v úvahu dosavadní bakalářské či jiné magisterské curriculum uchazeče a jeho výsledky, jeho předchozí případnou odbornou přípravu či vědeckou práci, a jeho zájem o obor. Součástí přijímací zkoušky je ústní ověření základního přehledu o oboru epidemiologie, resp. sociální epidemiologie (hlubší znalosti ani předchozí studium s tímto zaměřením se nepředpokládá) a diskuse nad motivačním dopisem. Veškeré informace o přijímacích zkouškách naleznete na fakultních stránkách. Přihlášky se podávají pomocí elektronického systému.
Pokud ještě váháte, doporučujeme prohlédnout leták o našem oboru nebo pročíst sekci o oboru na tomto webu. Nejčastější otázky ke studiu1. Mohu se přihlásit ke studiu, pokud studuji odlišný bakalářský obor jako např. turismus?
Vzhledem k tomu, že studium sociální epidemiologie je navazující magisterské studium, pro podání přihlášky nezáleží na tom, jaký obor studoval uchazeč předtím. Je tedy možné přihlásit se i po absolvování oboru turismus. U přijímací zkoušky pak bude ověřována motivace uchazeče o dané studium a jeho předpoklady pro studium. 2. Mezi moje zájmy patří sociální geografie, epidemiologie a humánní vědy. Méně už mám rád matematiku, je jí v tomto studiu věnovaná velká pozornost? Samotná matematika není součástí studijního plánu. Nicméně je třeba si být vědom, že epidemiologie je obor, který hodnotí procesy na populační úrovni, k čemuž většinou využívá analýzy rozsáhlých dat. To je spojeno i s tím, že se "počítá". Matematika je ale součástí statistiky a demografie, což jsou jedny ze základních předmětů studijního plánu a je tedy dobré matematiku ovládat běžné středoškolské úrovni. 3. Četl/a jsem, že v tomto oboru učí i profesoři z Anglie, jaká část tohoto studia nebo konkrétní předměty se vyučují pouze v angličtině? A jakou úroveň bych z ní měl/a mít? Vyučující, kteří se podílejí na výuce předmětů Základy epidemiologie a Sociální epidemiologie opravdu působí ve Velké Británii, nicméně jsou to Češi. Tyto jejich povinné předměty jsou vyučovány v českém jazyce, nicméně prezentace a materiály bývají často v angličtině. To platí i pro ostatní předměty. Některé povinně volitelné předměty jsou v angličtině. Jelikož sociální epidemiologie není v Česku tradičním oborem, většina odborné literatury je v angličtině a předpokládá se, že student bude v diplomové práci využívat odborné zahraniční zdroje. Je tedy vhodné mít úroveň angličtiny alespoň B2. 4. Kolik studentu se přibližně na tento studijní obor hlásí a kolik jich přijmete? Počty uchazečů se každý rok mění, nicméně lze říci, že v průměru se hlásí okolo 15 až 18 studentů a přibližně 12 jich je do studia přijato. 5. Z čeho se skládá příjímací zkouška? A co zohledňujete před přijetím studenta? Informace o přijímací zkoušce můžete nalézt zde. Zohledňuje se zejména motivace studenta ke studiu, základní orientace v oblasti sociální epidemiologie a populačního zdraví. Dále pak komise přihlíží k tématu bakalářské práce a její úrovni, a to zejména ve vztahu ke schopnostem a znalostem, které student v práci využívá (zpracování dat, citační úroveň, zaměření práce, případně i možnost jejího rozšíření pro práci magisterskou). 6. Jedná se o velmi náročné studium? Jak bych se mohl/a na něho vhodně připravit během bakalářského studia? Studium odpovídá náročnosti ostatních navazujících magisterských programů na Přírodovědecké fakultě. Nejvhodnější přípravou je dle našich dosavadních zkušeností předchozí studium některého z příbuzných oborů – ideálně demografie, sociální geografie, biologie, sociologie nebo třeba veřejné zdravotnictví. Tyto obory studenta dobře připraví a vybaví zejména velmi potřebnými analytickými a praktickými dovednostmi pro studium epidemiologie (statistika, práce se SW pro zpracování dat, analytické myšlení obecně). Absolventi těchto oborů zpravidla patří k nejlepším mezi studenty epidemiologie a často pokračují i na doktorském studiu. Pokud se rozhodnete jít jiným směrem, doporučujeme v průběhu bakalářského studia absolvovat alespoň základní kurz statistiky, vylepšit angličtinu a zaměřit bakalářskou práci směrem relevantním k epidemiologii. 7. Mohu tohle studium kombinovat ještě s jiným studiem na Přírodovědecké fakultě UK nebo se jedná pouze o jednooborové studium? Studium Sociální epidemiologie je jednooborové studium. To znamená, že pokud se zapíšete k tomuto studiu, budete muset plnit povinnosti pro tento jeden konkrétní obor. To samozřejmě neznamená, že se nemůžete zapsat ke studiu i jiného oboru na PřF UK či jakékoliv jiné škole. Nicméně budete muset napsat pro každý obor vlastní diplomovou práci, splnit všechny studijní požadavky daného oboru (tedy např. 120 kreditů od každého NMgr. programu atd.). Vzhledem k tomu, že je Univerzita Karlova veřejnou vysokou školou, je studium na ní po určitou dobu zdarma (v případě NMgr. programů jsou to 2+1 rok). Lze studovat i více oborů zároveň, nicméně je vždy třeba dávat pozor na to, že pokud studium řádně nedokončíte (neuzavřete obhajobou, státní zkouškou a získáním titulu), započítává se tato doba do vaší odstudované doby a vystavujete se riziku platby příslušných poplatků za překročenou délku studia (tato povinnost vychází ze zákona o vysokých školách 111/1998 Sb., § 58, vysvětlena třeba zde). Někteří naši studenti v předchozích letech studovali Sociální epidemiologii spolu s jiným oborem, a to například s virologií, sociologií nebo imunologií. vždy záleží na motivaci a schopnostech studenta (zejména na jeho schopnosti dobrého time managementu), jestli bude takovéto studium úspěšné či nikoliv. Co říkají o studiu absolventi?Anna Polcrová, kohorta 2018/19, absolvovala 2020
1) Kde a na jaké pozici pracujete? (případně stručně popište, co je náplní vaší práce) Pracuji jako Junior researcher v ICRC (International Clinical Research Center) ve Fakultní nemocnici u sv. Anny v Brně. Jsem součástí výzkumného týmu Kardiovize, který se zaměřuje na výzkum rizikových faktorů především kardiovaskulárních onemocnění a intervence cílené k prevenci nemocí a podpoře zdraví. Náplň mé práce je velmi rozmanitá. Příprava pilotních studií a pilotních intervencí, stejně jako práce na vlastních analýzách dat a odborných článcích a dalších mezinárodních projektech. 2) Jaké dovednosti a znalosti, které jste studiem sociální epidemiologie získali v práci využíváte? Na pracovní pozici jsem byla přijata ještě před dokončením posledního semestru magisterského studia a zásadní věcí, která mi pomohla pozici získat bylo jistě studium sociální epidemiologie. Díky studiu sociální epidemiologie jsem se naučila orientovat se v základní metodice epidemiologického výzkumu a získala jsem povědomí o některých českých či zahraničních studiích, takže jsem od začátku "byla v obraze" a moji nadřízení si toho opakovaně všímali. Další nezbytně nutnou dovedností kterou mi studium dalo byla statistická analýza dat. Jednoznačně je to oblast, bez které bych svou současnou práci a současný výzkum nemohla dělat. Jako poslední bych určitě zmínila kurzy epidemiologie a sociální epidemiologie, které mě naučili myslet o trošku víc jako researcher a pracovat na svém kritickém myšlení. 3) Jaký je váš nejoblíbenější "random fact", který jste se během studia dozvěděli? Na tuhle otázku je pro mě obtížné odpovědět. Přišla jsem ke studiu epidemiologie jako absolvent lékařské fakulty, nutriční terapeut. Takže zdravotník, cílený na klinickou práci, ale já se chtěla věnovat výzkumu, a tak jsem se rozhodla studovat epidemiologii. Takže upřímně, celá demografie pro mě byl jeden obrovskej random fact :) Do té doby jsem snad ani pořádně nevěděla, že takový obor existuje a musím říct, že studium předmětů orientovaných směrem demografie a sociální geografie mi obrovským způsobem otevřelo všeobecný přehled. Nejsou to informace, které bych denně uplatňovala ve svém zaměstnání, ale stává se mi, že si příležitostně v pracovní diskuzi šplhnu perličkou z populačního vývoje nebo demografie. Miroslav Líbal, kohorta 2016/17, absolvoval 2020 1) Kde a na jaké pozici pracujete? (případně stručně popište, co je náplní vaší práce) Institute H21 – datová analytika, příprava a zpracovávání dotazníkových šetření, statistika a výpočty v oblasti volebních systémů. 2) Jaké dovednosti a znalosti, které jste studiem sociální epidemiologie získali v práci využíváte? Nepřekvapivě využívám hlavně znalosti z oblasti statistiky a analýzy dat, ale taky mi studium významně pomohlo v práci s textem, nejen akademickým :) 3) Jaký je váš nejoblíbenější "random fact", který jste se během studia dozvěděli? Úplně nejradši straším kolegy v práci tím, že zrychlovat si vaření vody v konvici horkou kohoutkovkou je fajn způsob, jak si pořídit legionelózu a "zdravou" dávku olova. Marie Kuklová, kohorta 2017/18, absolvovala 2020 1) Kde a na jaké pozici pracujete? (případně stručně popište, co je náplní vaší práce) Pracuji v Národním ústavu duševního zdraví (NUDZ) na pozici výzkumné pracovnice v programu Sociální psychiatrie. Věnuji se především průběžné kontrole, zpracování a analýze epidemiologických dat. V rámci projektu, který se zabývá se včasnými intervencemi u závažných duševních onemocnění, mám na starosti kontrolu sběru dat a tvorbu deskriptivních statistik. Společně s kolegy zpracovávám novou metodiku pro nově vznikající služby. 2) Jaké dovednosti a znalosti, které jste studiem sociální epidemiologie získali v práci využíváte? Díky oboru Sociální epidemiologie jsem si osvojila práci v MS Excel, statistickém softwaru SPSS a v geoinformačním systému (GIS). Nyní při svém výkonu povolání využívám především znalosti ze statistické analýzy dat, práce s MS Excel a databázemi (WHO Database a The Human Mortality Database). 3) Jaký je váš nejoblíbenější "random fact", který jste se během studia dozvěděli? (Snažila jsem zapátrat v paměti, ale nic vhodnějšího nemám) Na předmětu "Prostorová analýza dat" jsem se dozvěděla "random fact", že existuje vědní disciplína "domečkologie", která se zabývá teorii grafů. Proč si zvolit ke studiu Přírodovědeckou fakultu UK?
Přírodovědecká fakulta je školou výběrovou, přijímání nových studentů probíhá na základě výsledků přijímacího řízení. Absolventi magisterského studia získávají kromě diplomu také celoevropsky uznávaný Dodatek k diplomu (Diploma Supplement) v anglickém jazyce, usnadňující pozici na celoevropském trhu práce. Navíc se již několik let po sobě daří albertovské Geografii, kde je akreditován obor Sociální epidemiologie, držet v hodnocení geografických pracovišť na 51.–100. místě, což je velmi prestižní umístění (kompletní žebříček QS World University Rankings 2018).
Přírodovědcem.czA co vše nabízí studium na Univerzitě Karlově?
Další informace o stipendiích, vědě, zahraniční spolupráci nebo nabídce spolků najdete na webu Informačního, poradenského a sociálního centra. |